Weer op reis - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Michiel en Marije - WaarBenJij.nu Weer op reis - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Michiel en Marije - WaarBenJij.nu

Weer op reis

Blijf op de hoogte en volg Michiel en Marije

25 November 2014 | Bolivia, La Paz

Hallo allemaal,

Op dit moment zitten we op het vliegveld van La Paz te wachten op ons vliegtuig dat 1,5 uur vertraging heeft: een mooie gelegenheid om weer een verhaaltje op de site te zetten.

Het is eventjes geleden dat we een verhaaltje hebben getypt. Na de laatste week in Ecuador (met o.a. beklimming Cotopaxi vulkaan tot de gletsjerrand op 5000m, canyoning van watervallen in Baños en wandelen in het hooggebergte rond Cuenca) werd onze reis na een nachtbus naar Mancora (Peru) onderbroken. Daarna volgden 4 heftige weken in Nederland, waarna we toch de beslissing hebben genomen om de reis weer te hervatten; om wat meer afleiding te hebben en ook om de reis met een goed gevoel af te kunnen maken.

Inmiddels zijn we al in Bolivia, maar we hebben onze reis hervat in het mooie Peru. Één dag later dan gepland: nadat we het vliegtuig in Brussel hadden gemist, werden we veroordeeld tot een dagje Manneke Pis, Grote Markt en lekkere speciaalbiertjes. Na de eerste teleurstelling toch nog een erg leuke dag!

De volgende dag zijn we op Cuzco gevlogen, waar we direct een 5 daagse trektocht naar Machu Picchu hebben geboekt. Deze tocht heet de Salcantay tocht, omdat hij via de Salcantay pas gaat, op 4600 meter! De dagen van een trekker beginnen vroeg (lees: opstaan om 02.45, 04.30, 05.30 etc), maar dat is geen straf, want we hebben door echt prachtig gebied gelopen. Vooral de eerste en tweede dag waren prachtig, de dagen dat we richting en langs de hoge toppen liepen! Na een heerlijke hotspring op de derde dag (wat we ook echt wel nodig hadden met ruim 50 km in de benen), liepen we de vierde dag om de voet van de Machu Picchu berg, om uit te komen in het dorpje Aguas Calientes. Wat een luxe: een hostel, na drie dagen in een lekke tent op een te dun matje! De volgende ochtend was het dan zover: de laatste kilometers naar Machu Picchu zelf! De lange tocht was het helemaal waard, wat een prachtig gelegen Inca stad! Vanuit vele hoeken hebben we genoten van het mooie uitzicht op de ruïnes met daarachter de bekende bergtop Wayna Picchu.
De volgende dag maar wat rustiger aan gedaan: in een bus door de Heilige Vallei getourd, en daar nog veel meer oude Inca ruïnes bekeken.

Die avond zijn we met een heerlijke luxe nachtbus naar Arequipa gereden, de tweede grootste stad van Peru, met een mooi koloniaal centrum. En een bijzonder museum, het blijkt namelijk dat die Inca's niet bepaald vredelievende mensen waren; er zijn vele kinderen geofferd op bergtoppen om de Goden gunstig gezind te houden. Één van deze kinderen is door ijs en sneeuw erg goed bewaard gebleven en staat tentoongesteld in dit museum.
De volgende ochtend (lees om 03.30...) zijn we naar de Colca Canyon gereden met een bus, om te beginnen aan een tweedaagse trektocht. Deze Canyon is de tweede diepste Canyon ter wereld en dé plek om condors te zien. We hadden geluk en hebben er twee gezien! De tocht door de Canyon was ook erg indrukwekkend, met prachtige rotsen en kleuren!
Omdat we inmiddels al flink wat meters in de benen hadden, dachten we de uitdaging aan te kunnen gaan om de Chachani vulkaan van 6075m (!) te beklimmen. Ook dit was een tweedaagse tocht, waar we de eerste dag van 5000 meter met alle onze spullen (tent, slaapzak, matjes etc) naar 5200 meter zijn gelopen. Op deze plek hebben we ons kamp opgezet, een bijzondere plek tussen de rotsen en met uitzicht op besneeuwde bergtoppen! Dit bleek helaas ook de plek waar de hoogte Michiel iets te veel werd; met hoofdpijn en misselijkheid kwam het avondeten er snel weer uit... De volgende ochtend (lees 02.30) begonnen we aan de tocht naar boven. Dit was voor Michiel echter niet te doen, zonder enige energie, niet in staat iets binnen te houden, waardoor hij op 5400 meter heeft moeten terugkeren. Marije had echter nergens last van en stond om 07.00 op de top!! Wat een prachtig uitzicht en ook een hele bijzondere ervaring om zo hoog te staan!

Daarna was het tijd voor het volgende land: Bolivia! Hier zijn we eergisteren aangekomen in het plaatsje Copacabana, gelegen aan het Titicacameer. Het grootste hoogst gelegen meer ter wereld. Hier hebben we een mooie boottocht gemaakt naar het Isla del Sol en hier met weer een wandeling genoten van het mooie uitzicht over het meer.

Op dit moment zitten we (nog steeds) te wachten op het vliegveld voor een vlucht naar het Amazonegebied van Bolivia. Hierover meer in ons volgende verhaaltje!

Liefs,
M&M

• 25 November 2014 - 18:39

Joris Maartje En Yara:

Geniet er lekker van! We zien jullie op Yaars verjaardag!

• 25 November 2014 - 21:42

Sandra En Joost:

Dag Marije en Michiel,

Mooi verhaaltje weer. De hoogtes zijn behoorlijk, kunnen ons er wel iets bij voorstellen Michieltje.. Wel jammer, maar nog genoeg andere leuke tripjes zo te lezen. Heel veel plezier nog namens ons en we horen graag weer snel van jullie.

Liefs Sandra en Joost.

• 25 November 2014 - 23:24

Lisette En Peter:

Ha Michiel en Marije,
    Wat leuk om weer een verslag van jullie belevenissen te lezen! Lijkt ons een super ervaring om de Machu Pichu gezien te hebben. We wensen jullie nog een hele mooie reis toe in de Amazonas! Groetjes Lisette en Peter

• 26 November 2014 - 20:54

Els:

Hai bikkels!
    Wat leuk om weer een reisverslag van jullie te lezen.
    En wat zijn jullie toch een psycho's, al die meerdaagse trektochten door de bergen!
    Wel heel stoer hoor en jullie worden er duidelijk blij van ( behalve die laatste dan..) dus dan is t goed.
    Geniet ze en tot t volgende verslagje!
    Liefs Els

• 27 November 2014 - 11:22

Nuria:

Hey lieve Michiel en Marije,

Wat zijn jullie toch een bikkels!!! :P En wat tof dat jullie naar het Amazonegebied van Bolivia gaan! :) Hebben jullie nog gelogeerd in dat hotel in Copacabana dat wij hadden aangeraden, Los Olas?

Liefs, Nuria

• 30 November 2014 - 09:20

Jaap:

Hoi Michiel & Marije,

Mooi reisverslag, klinkt mooi en indrukwekkend allemaal! Hopelijk is het vliegtuig naar Rurrenabaque snel gekomen?

Hoe was/is het daar?

¡Te diviertes!