Colombia: zon, zee, strand en jungle! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Michiel en Marije - WaarBenJij.nu Colombia: zon, zee, strand en jungle! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Michiel en Marije - WaarBenJij.nu

Colombia: zon, zee, strand en jungle!

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg Michiel en Marije

21 September 2014 | Colombia, Santa Marta

Hallo allemaal,

De eerste 2 weken zitten erop, dus hoog tijd voor een verhaaltje op de site! Deze weken hebben we Santa Marta in Noord-Colombia als uitvalsbasis gehad om eropuit te trekken. Dat hebben we ook veel gedaan!

Na een goede heenreis wilden we de eerste dag wel even bijkomen op een mooi strand. Het was een heel avontuur om daar te komen, we maakten zo meteen kennis met het Colombiaanse stadsleven. Verkeersdrukte, straathonden en overal geluid van toeterende auto's, schreeuwende straatverkopers en vrolijke muziek uit schelle boxen en dat alles onder een felle zon met ruim 40 graden. Alles komt behoorlijk chaotisch over, maar uiteindelijk lukt het toch altijd wel om de juiste bus in te stappen, vaak geholpen door een vriendelijke Colombiaan. Nadat we door een collectivo halverwege werden afgezet, bleek de weg vervolgd te moeten worden met een motortaxi over een hobbelige zandweg. Met 2 brede Colombianen waren we samen in de middle of nowhere, er leek geen strand te bekennen! We waren dan ook erg blij toen er na een half uurtje stuiteren achterop een prachtig Caribisch strand opdoemde, waar we heerlijk hebben kunnen relaxen, een relaxt begin van een tot nu toe topreis!

Ook de volgende dagen zijn we veel bij de zee geweest. Één dag zijn we met de boot (1 uur stuiteren omdat we voorin de boot zaten!) naar een geweldig paradijsstrand gegaan, waar achter het strand direct de jungle begon en we heel mooi hebben gesnorkeld. De andere dag zijn we eerst door de jungle ( Park Tayrona) gelopen, waar we onze eerste apen hebben gezien, om vervolgens bij verschillende stranden uit te komen. Hier hebben we overnacht in een hangmat! Even wennen, maar een geweldige ervaring om wakker te worden in een ontwakende jungle. Op de stranden hebben we nog meer gesnorkeld en zeeschildpadden gezien! Ook hebben we onze survivalskills getraind door zelf kokosnoten open te maken; het echte paradijs gevoel, drinken uit een kokosnoot op een supermooi strand!

Met een kleine rugzak zijn we vervolgens naar het mooie koloniale stadje Cartagena gegaan. Met balkonnen vol bloeiende bloemen, mooie kleurrijke oude gebouwen en koetsen die over geplaveide straten rijden. Heel romantisch! Ook hier hebben we een dag met de boot gevaren ( nu achterin) en hebben we verschillende mooie eilanden bezocht. Verder hebben we onze huid blootgesteld aan een natuurlijk modderbad in de krater van een soort mini vulkaan (28 meter hoog). Met een strak huidje keerden we terug naar Santa Marta, waar we die avond onze salsa moves hebben geoefend in een de plaatselijke discotheek! Hoewel we het niet slecht deden konden we echt niet op tegen al het dans geweld van de swingende Colombianen! Jeetje wat hebben die een moves!

Inmiddels een kleine week geleden zijn we naar Minca geweest. Dit is een plaatsje wat hoger in de bergen bij Santa Marta, om even te ontsnappen aan de hitte van de stad. Een mooie wandeling waar we toekans en kolibries hebben gespot.
Vervolgens hebben we 2 dagen geprobeerd te surfen. Hoewel het de Caribische zee is, waren de golven erg hoog, de stroming sterk en de branding ook. Dus we hebben het moeten doen met het pakken van de golf en in hoog tempo naar het strand worden afgeleverd...staan op het surfboard zat er echter niet in.

Vervolgens konden we eindelijk beginnen aan de tour waar we al vanaf het begin van de reis naar uitgekeken hadden; namelijk de 4 daagse trektocht naar de verloren stad, de ciudad perdida. Dit is een oude indianen stad, ver in de jungle. De eerste dag begon met een wandeling van ongeveer 4 uur door de stromende regen, waarbij we door de modder moesten glibberen. Helaas bleek onze raincover toch niet helemaal waterproof en waren al onze kleren zeiknat!! Gelukkig hadden we de dagen erna minder regen en konden de kleren een beetje drogen. De tweede dag was pittig; om 5 uur de wekker en om 6 uur aan de wandel tot aan zonsondergang. We moesten rivieren oversteken, waar het water tot onze navel kwam met een zeer sterke stroming, spannend!! Het is echt heel gaaf om midden in het oerwoud te lopen, tussen de lianen, palmbomen en alle jungle geluiden. De derde dag werden we beloond met de wandeling naar de ciudad perdida zelf; een soort machu pichu, prachtig gelegen midden in de jungle! Het bijzondere is dat deze mensen nog steeds in de jungle wonen en dezelfde leefstijl hanteren als hun voorouders. We zijn mensen van deze stammen onderweg ook verschillende keren tegen gekomen en hun klederdracht en attributen bewonderd. Bijzonder om te leren over de geschiedenis van Colombia en deze cultuur. Het is voor de bevolking verboden om verder de jungle in te gaan; hier leven nog meer stammen die nooit met de 'normale' bevolking te maken hebben gehad.
De tour werd echt compleet gemaakt door onze geweldige gids, die super veel heeft verteld over de geschiedenis en de cultuur, een onvergetelijke ervaring!

Vandaag zijn we verder gevlogen naar een stadje meer in het midden van Colombia, namelijk Salento, wat midden in het koffiegebied ligt. Hierover de volgende keer meer!

Nog bedankt voor alle leuke reacties bij het vorige berichtje! We wensen jullie het beste vanuit Colombia!!

Liefs, Michiel en Marije

• 21 September 2014 - 09:15

Tom:

He wereldreizigers,

Mooi verslag leuk om te lezen dat jullie zelfs met een klein beetje tegenslag lekker positief blijven!

Dat van die dansmoves geloof ik alleen niet, wij hebben michiel ook weleens zien dansen!

Veel.plezier nog!

Lynn en tom

• 21 September 2014 - 09:58

Susan:

Wat klinkt dat heerlijk zeg! ☀️

• 22 September 2014 - 13:42

Els:

He Marije en Michiel,
    Leuk, een eerste berichtje.
    Wat hebben jullie al lekker veel gedaan en meegemaakt!
    Stoer hoor, overnachten in de jungle en dagen wandelen.
    Ik weet niet of ik jullie dat zou nadoen...
    Geniet ze en ik kijk uit naar het volgende enthousiaste verslag!
    Groetjes Els

• 22 September 2014 - 20:06

Evert En Loes:

Lieve Michiel en Marije, klinkt allemaal super!!!! Geniet ervan. Liefs

• 24 September 2014 - 20:33

Nuria:

Lieve Michiel en Marije, Wauw!!! Dat klinkt super! Hebben jullie ook foto's? Liefs, Nuria

• 25 September 2014 - 06:30

Jochem:

... :')

• 25 September 2014 - 13:01

Sandra En Joost:

Dag M & M,

Zo al hele verhalen, het klinkt echt geweldig!
    Fijn dat jullie het er zo goed hebben, kijken al uit naar jullie volgende verhaal!

Geniet er vvan, de tijd zal wel voorbij vliegen.

Liefs Joost en Sandra

• 30 September 2014 - 18:09

Linda En Gijs:

Ziet er goed uit Michiel en Marije!

Geniet er van!

Groeten, Linda en Gijs

• 30 September 2014 - 20:58

Myrte:

Hoi Marije en Michiel,
    Wat veel al gedaan en dat in 2 weken! En prachtige foto's zeg. Vooral die trekking lijkt me heel bijzonder. Ben al benieuwd naar jullie volgende verhalen! Heel veel plezier gewenst,
    liefs Myrte

• 01 Oktober 2014 - 18:46

Lidewij:

Hey M&M,

Wat een geweldig mooi begin van deze reis! Supergave foto's! Geniet er samen van en lief dat wij langs deze weg een beetje mee mogen genieten : ).

Liefs, Lidewij